Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Mateřská škola Brnířov, okres Domažlice, příspěvková organizace
Brnířov 41
MŮJ BAREVNÝ SVĚT

Obsah
- Identifikační údaje o škole
- Charakteristika školy
- Podmínky vzdělávání
3.1. Materiální podmínky
3.2. Životospráva
3.3. Psychosociální podmínky
3.4. Řízení mateřské školy
3.5. Organizace
3.6. Personální a pedagogické zajištění
3.7. Spoluúčast rodičů
3.8. Spolupráce - Organizace vzdělávání
- Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných
- Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
- Charakteristika ŠVP
7.1. Filozofie naší MŠ
7.2. Záměry našeho programu
7.3. Metody a formy práce při osvojování kompetencí
7.4. Rámcové cíle
7.5. Hlavní zásady pro naši práci s dětmi - Vzdělávací obsah
I. Integrovaný blok „Barvy podzimu“
II. Integrovaný blok „Barvy zimy“
III. Integrovaný blok „Barvy jara“
IV. Integrovaný blok „Barvy léta“ - Evaluační systém
1. Identifikační údaje o škole
Název školy: Mateřská škola Brnířov, okres Domažlice, příspěvková organizace
Zařazena do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení s účinností od 27. 3. 1996
Adresa školy: Brnířov 41, Kdyně 345 06
Kontakt: 725 123 145, 379 731 263
E-mail: ms.brnirov@seznam.cz
Webové stránky: www.skolkabrnirov.cz
Právní forma: příspěvková organizace
Zřizovatel: Obec Brnířov
Mateřská škola: jednotřídní s celodenním provozem
Kapacita školy: 25 dětí
Provozní doba: 6:30 – 16:00
2. Charakteristika školy
Od historie po současnost
Založení MŠ – z kroniky:
„Mateřská škola v Brnířově byla zřízena na žádost Místního národního výboru. Zemská školní rada vyhověla žádosti a škola byla otevřena a uvedena v činnost 1. 10. 1945. Počet přijatých dětí do mateřské školy byl 18 a výpomocnou učitelkou byla ustanovena Zemskou školní radou paní Ludmila Šteflová.“
A dále:
Od ledna 1956 byla mateřská škola změněna na zemědělský útulek – přednostně byly přijímány děti matek, pracujících v místním JZD (1. JZD v republice).
Od září 1960 je to opět mateřská škola. Od zřízení MŠ do současnosti se ve vedení MŠ vystřídalo 8 ředitelek. Poslední konkurz na ředitelku se konal v červnu 2022.
Naše mateřská škola je jednotřídní. Navštěvují ji převážně děti z Brnířova, Nové Vsi a dle volné kapacity děti z přilehlých vesnic.
Budova MŠ je průběžně udržována, ovšem k největší rekonstrukci došlo v roce 2000. V polovině budovy byly vybudovány nové stropy, nové je i sociální zařízení, okna v celé budově a střecha budovy. V roce 2006 byla provedena nová izolace podlahy v ložnici – zateplení polystyrenem, nová betonová podlaha a linoleum. V roce 2007 jsme zrekonstruovali sklad za kuchyní – nový strop, izolace stěn a odvětrávání. Dále bylo do kuchyně instalováno umyvadlo a úpravy zakončily truhlářské práce – nové výdejní okénko a obklad třídy. V roce 2009 jsme zakoupili nový koberec do třídy.
V roce 2010 došlo k renovaci kuchyně – kuchyňská linka, pracovní stůl – a dále jsme pokračovali novým obkladem v šatně pro děti včetně šatních skříněk. V roce 2011 jsme zakoupili nový televizor.
V roce 2012 přibyly na školní zahradě skluzavky a nová lehátka a věšáky do umývárny. Do kuchyně jsme zakoupili myčku nádobí a pro potřeby školy jsme zakoupili pračku se sušičkou. V roce 2014 jsme zakoupili do třídy barevně rozlišené nové stoly a židle a skříňky na hračky, výtvarný materiál a pojízdný stolek na pitný režim. V roce 2016 prošla MŠ opět větší rekonstrukcí – nové stropy ve druhé polovině budovy, rozvodové trubky topení byly umístěny do podlahy, vchod do MŠ byl přemístěn z druhé strany budovy (takže nyní konečně vcházíme z venku rovnou do šatny), zbouralo se schodiště na půdu a do sklepa – tím se propojily všechny místnosti a vznikl krásný prostor pro děti. Po této rekonstrukci již nemáme oddělenou ložnici, proto jsme museli zakoupit nová skládací lehátka (stávající jsme nabídli k odkoupení) a skříně na lůžkoviny.
V roce 2019 nám Obec Brnířov darovala na zahradu velký altán, do kterého jsme zakoupili zahradní židle, stůl a lavičku.
Od roku 2022 se postupně obměnil nábytek ve třídě za otevřené regály na hračky. V roce 2024 byla na budově zateplena podkrovní část a obnovena fasáda této části budovy.
Vybavení hračkami a didaktickými pomůckami je na dobré úrovni. Hračky a pracovní materiál jsou umístěny v dosažitelnosti dětí a je tedy umožněna jejich samoobslužná činnost.
Prostory v MŠ zdobí převážně dětské práce a výzdoba je často obměňována. Škola má k dispozici rozlehlou zahradu vybavenou dřevěnými průlezkami – vše s certifikátem. Všechny vnitřní i venkovní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Mateřská škola je bezbariérová.
3. Podmínky vzdělávání
3.1. Materiální podmínky
Materiální podmínky jsou podmíněny rozpočtem mateřské školy. Prostory školy jsou vyhovující, díky rekonstrukci v roce 2016 vznikla nová zákoutí pro volnou hru dětí. Třída je světlá, prostory bezpečné, hygienicky nezávadné. Prostředí školy je vkusně esteticky vyzdobeno především pracemi dětí. Sociální zařízení je též vyhovující. Hraček a didaktických pomůcek je dostatek, nedostačující je však úložný prostor pro výtvarný materiál a tyto pomůcky. Naší snahou je vyřešit vhodné a bezpečné uložení tohoto materiálu v mateřské škole. Součástí mateřské školy je kuchyně, která je adekvátně vybavena.
K mateřské škole náleží velká zahrada s altánem, pískovištěm a herními prvky, které jsou všechny s certifikátem. Veškeré vybavení uvnitř mateřské školy i na zahradě je pravidelně podrobováno předepsaným revizím. Nevyhovující vybavení je průběžně obměňováno novým.
3.2. Životospráva
Dětem je poskytována plnohodnotná, pestrá strava. Režim dne je nastaven na potřebu intervalů mezi jídly. Během celého dne je k dispozici pitný režim. Do jídelníčku jsou zařazeny potraviny ke splňování spotřebního koše, dostatek ovoce a zeleniny mají děti denně. Nikdo není do jídla nucen, vedeme však děti alespoň k ochutnání daného jídla. Dětem je umožněno jíst příborem. Vynášení stravy z MŠ není možné.
Pobyt venku je realizován převážně na školní zahradě, dále v okolí mateřské školy v přírodě. Doba pobytu venku závisí na aktuálním počasí, realizujeme alespoň krátké procházky kolem školy.
Odpočinek na lehátku je velmi individuální, odpovídá potřebám každého dítěte. Po poslechu pohádky jsou dětem s nižší potřebou spánku nabízeny klidové činnosti ve třídě. Děti respektují klidový režim ostatních dětí.
3.3. Psychosociální podmínky
Mateřská škola má zavedený denní řád činností dětí (režim dne), který se však může přizpůsobit aktuálním potřebám a situaci a zájmu dětí. Našim cílem je, aby se děti ve školce cítily spokojeně a bezpečně. K tomu přispívá přátelské prostředí, rodinná atmosféra. Pro nově příchozí děti nabízíme adaptační režim. Všechny děti mají ve třídě stejná práva a povinnosti, nikdo není zvýhodňován nebo znevýhodňován. Děti jsou vedeny k samostatnosti, jejich volnost je respektována v rámci domluvených pravidel. Děti jsou součástí při všech činnostech, nenásilná komunikace s dítětem a pozitivní hodnocení navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Mezi dětmi rozvíjíme vzájemnou toleranci, ohleduplnost, pomoc a podporu. Učíme děti pracovat samostatně i ve skupině. Denní kontakt s rodiči, neformální přístup a srozumitelná pravidla mají značný vliv na harmonickém prostředí.
3.4. Řízení mateřské školy
Veškerá práva a povinnosti všech zaměstnanců školy jsou jasně vymezena pracovní náplní, směrnicemi a řády školy. Ředitelka školy se snaží o vytváření prostředí vzájemné důvěry, tolerance. Všichni zaměstnanci se podílejí na dění v mateřské škole, je podporována spoluúčast, každý názor je respektován.
Pedagogické rady a provozní porady jsou integrované za účelem podpory týmové práce a řešení problémů za účasti všech zaměstnankyň školy.
K zajištění chodu školy a kvalitní péče o děti škola spolupracuje s okolními MŠ, Obecním úřadem Brnířov, ZŠ Kdyně a Kout na Šumavě, jinými organizacemi a odborníky a především s rodiči.
3.5. Organizace vzdělávání
Dětem zajišťujeme pravidelný denní řád. Je flexibilní podle zájmů a potřeb dětí, momentální situace. Doporučujeme rodičům přivádět děti do 8 hodin, aby využilo nabízené aktivity, dle domluvy je však respektován i pozdější příchod. V letních měsících je dostatečný prostor pro pobyt na školní zahradě nebo přilehlém okolí v přírodě. Vzdělávací nabídka je denně připravena tak, aby poměr mezi spontánními činnostmi a řízenou činností byl vyvážený. Během odpočinku na lehátkách děti nenutíme ke spánku, denně je zařazena četba v ložnici, po té je umožněna nespícím dětem klidová aktivita.
3.6. Personální a pedagogické zajištění
Personální obsazení je odpovídající a plně zabezpečuje plynulý chod zařízení. Dvě učitelky s plným úvazkem jsou kvalifikované, nadále se vzdělávají dle plánu DVPP. Na vykrývání je paní učitelka bez kvalifikace. Pracovní doba pedagogických pracovnic je uzpůsobena tak, aby byla vždy při všech činnostech zajištěna dětem optimální pedagogická péče a bezpečnost.
Provozní personál je kvalifikovaný a je vstřícný vůči dětem. Všechny zaměstnankyně spolupracují.
Ředitelka: Lenka Škrabálková
Učitelka: Martina Pišťáková – plný úvazek, Šárka Forstová – částečný úvazek, překrývání
Vedoucí stravování: Šárka Forstová
Kuchařka: Helena Končabová
Uklízečka: Šárka Forstová
3.7. Spoluúčast rodičů
Úzká spolupráce s rodinou je naším hlavním záměrem. Rodiče mají možnost nahlédnout do prostor školy a seznámit se s režimem již před zápisem do mateřské školy prostřednictvím Dne otevřených dveří, nebo po individuální domluvě. Na začátku školního roku nabízíme adaptační proces podle potřeb každého dítěte. Se začátkem školního roku je realizována schůzka s rodiči, kde jsou seznámeni s řády školy, akcemi školy a jsou vyzváni ke spolupráci. Každý má prostor vyjádřit svůj názor, námět a hodnotit dění ve školce během celého roku. Je naší snahou, aby vztah s rodiči byl založen na oboustranné důvěře, respektu a ochotě spolupracovat.
Akce pořádané s rodiči: Podzimní dílna, Adventní posezení, oslava Dne matek, rozloučení s předškoláky aj.
3.8. Spolupráce
Spolupráce se zřizovatelem je na velmi dobré úrovni. Obecní úřad zajišťuje větší i drobné opravy budovy, stará se o zeleň a údržbu školní zahrady. Děti vystupují na akcích pořádaných OÚ – vítání občánků, rozsvěcení vánočního stromku, vystoupení pro seniory apod. Průběžně komunikujeme o dění v mateřské škole.
Spolupráce se Základní školou ve Kdyni a nově se Základní školou Kout na Šumavě. Již pravidelně navštěvujeme hodiny 1. tříd s předškoláky, snažíme se o větší spolupráci s plánováním přípravy předškoláků na vstup do ZŠ.
Spolupráce s okolními mateřskými školami. S MŠ Markova Kdyně pořádáme školní výlety, MŠ Dělnická Kdyně i Markova nám umožňují návštěvu na kulturní program (divadla apod.).
Spolupráce s Městskou knihovnou ve Kdyni – alespoň 1× za pololetí navštěvujeme knihovnu ve Kdyni, kde nám vždy paní knihovnice přichystají vhodný program pro předškolní děti.
Spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou Domažlice. Poradna zajišťuje vyšetření školní zralosti u nás v MŠ, dále konzultujeme případné odklady školní docházky. S Policií ČR – pravidelně na konci školního roku pořádáme preventivní program o bezpečnosti s policisty. Spolupráce s MKS ve Kdyni – účastníme se akcí dle nabídky a aktuálního programu MKS či Muzea v Příhraničí ve Kdyni.
4. Organizace vzdělávání
Naše mateřská škola je jednotřídní s kapacitou 25 dětí. Do mateřské školy jsou přijímány děti zpravidla ve věku od tří do sedmi let podle daných kritérií. Zápis do MŠ probíhá od 2. do 16. května, ale i během roku, pokud není naplněna kapacita školy. Při nástupu do MŠ klademe velký důraz na adaptaci dítěte v novém prostředí a vytváříme podmínky k citlivému začlenění se do dětského kolektivu. Adaptační doba je individuální podle potřeb dítěte a společného uvážení rodičů a učitelek v MŠ.
Vzhledem k tomu, že třída je heterogenní, klademe důraz na vzájemné předávání zkušeností starších dětí mladším. Větší úsilí vyžaduje organizace řízené činnosti, soustředění mladších dětí, pracovní tempo různých věkových kategorií. Pracovní doba učitelek je proto nastavena tak, aby bylo možné při řízené činnosti klást důraz na individuální přístup, diferencování činností, využití různých forem a metod.
Základní myšlenkou a principem, z nichž vychází koncepce naší školy, je prospěch každého jednotlivého dítěte, tj. jeho fyzický i psychický zdravý rozvoj, pocit bezpečí a jistoty.
Vzdělávání dětí probíhá na základě prožitků a zkušeností, prostřednictvím integrovaných bloků – měsíčních témat, která však nejsou časově ani tématicky striktně dodržována. Přizpůsobujeme se zájmům a potřebám dětí, nahodilým situacím a aktuálnímu dění v mateřské škole a obci.
Děti vhodně motivujeme, bereme ohledy na možnosti a schopnosti každého jednotlivého dítěte a hledáme cesty k jednotnému působení školy i rodiny, zejména u rodin s méně podnětným prostředím.
5. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných
Mateřská škola podle potřeb a zájmu rodičů může zajistit integraci dětí se zdravotním znevýhodněním a zdravotním postižením v běžné třídě tím, že vzdělání bude přizpůsobeno potřebám, které vyplývají ze zdravotního postižení dítěte.
Ve spolupráci s PPP, SPC, lékařem a dalšími odborníky vypracujeme individuální vzdělávací plán, popřípadě zajistíme asistenta a speciální pomůcky k danému postižení. V rámci DVPP se budeme vzdělávat v oblasti speciální pedagogiky.
5.1. Péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podpůrná opatření prvního stupně:
Ředitelka MŠ rozhodne o poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce. Tím není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.
Učitelka mateřské školy zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte, včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelkou školy.
Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (po vyhodnocení plánu pedagogické podpory), doporučí ředitelka školy využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte.
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně:
Podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření druhého až pátého stupně je doporučení školského poradenského zařízení a informovaný souhlas zákonného zástupce dítěte. K poskytnutí poradenské pomoci školského poradenského zařízení dojde na základě vlastního uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitelky MŠ nebo OSPOD.
Ředitelka školy určí pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ředitelka školy zahájí poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a získání informovaného souhlasu zákonného zástupce dítěte.
Ředitelka školy průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření, nejméně však jedenkrát ročně, v případě souvisejících okolností častěji. Ukončí poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně, je-li z doporučení školského poradenského zařízení zřejmé, že podpůrná opatření již nejsou potřeba. V takovém případě se nevyžaduje informovaný souhlas zákonného zástupce, s ním se ukončení pouze projedná.
Děti s tělesným postižením
v naší škole je zajištěn bezbariérový přístup
Děti se zrakovým postižením
– bude zajištěno osvojení specifických dítětem zvládnutelných dovedností zaměřených na samostatnost a sebeobsluhu
– upravíme prostředí, aby bylo maximálně bezpečné s ohledem na zrakové postižení dítěte
– bude dodržována předepsaná zraková hygiena
– budou nabízeny a vytvářeny zvládnutelné aktivity (alternativní)
– budou využívány vhodné kompenzační (technické, optické a didaktické) pomůcky a hračky
– bude zajištěna (podle míry a stupně postižení) přítomnost asistenta
Děti se sluchovým postižením
– bude zajištěno osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte
– bude zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení)
– bude dodržována sluchová hygiena
– budou zajištěny a využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky
Děti s mentální retardací
– bude zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni poškození
– budou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky
– bude zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení)
Děti s poruchami pozornosti a vnímání (děti s poruchou učení a chování)
– prostředí bude pro dítě zklidňující
– bude zajištěn zvýšený bezpečnostní dohled
– bude zajištěn důsledný individuální přístup pedagoga k dítěti
– těsná spolupráce s PPP či s SPC a s rodiči dítěte
– bude zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení)
– budou využívány speciální pomůcky zaměřené na cvičení pozornosti a soustředěnosti
Děti s poruchami řeči
– bude zajištěna kvalitní logopedická péče
– bude zajištěna těsná spolupráce s odborníky a rodiči dítěte
Dítě s více vadami a autismem
– bude zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na sebeobsluhu
– vzdělávací prostředí bude pro dítě podnětné a klidné
– bude zajištěna přítomnost asistenta
– budou vhodně využívány kompenzační (technické a didaktické) pomůcky
– budou zajištěny další podmínky dle druhu a stupně postižení
Podmínky vzdělávání pro děti se sociálním znevýhodněním
– budou sestaveny individuální plány pro děti, které vyhoví jejich vzdělávacím potřebám, fyzickým či psychickým možnostem i sociální situaci
– spolupráce se speciálním pedagogem, psychologem
V rámci DVPP se budeme vzdělávat v oblasti speciální pedagogiky a problematiky vzdělávání dětí. Bude uplatňován profesionální postoj pedagogů při vzdělávání dětí s postižením či znevýhodněním.
5.2. Podmínky pro vzdělávání dětí nadaných
Mateřská škola vytváří ve svém ŠVP a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných.
Mateřská škola zajistí realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory.
6. Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
Děti – cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, budou mít již od samotného nástupu do mateřské školy v učitelce podporu při osvojování si českého jazyka.
Pokud budou ve třídě v povinném předškolním vzdělávání alespoň 4 cizinci, zřídí ředitelka školy skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne.
Mateřská škola poskytne dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání.
Podpůrným materiálem je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání.
7. Charakteristika školního vzdělávacího programu
Naším cílem ve výchovně vzdělávacím procesu je rozvíjet individuální schopnosti dětí a rozvoj jejich osobnosti. Poskytujeme dětem takové podmínky, aby dětství prožívaly v klidném, příjemném prostředí, aby se učily rozhodovat a být zodpovědné za své chování. Chceme, aby dítě na konci předškolního období bylo samostatnou, vyrovnanou osobností, aby zvládalo běžné životní nároky, které na něj budou kladeny.
Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji sebevědomí, ale i tělesné a psychické odolnosti. ŠVP „Můj barevný svět“ umožňuje dětem získávat zkušenosti, vědomosti, prožitky a připravovat je do jejich dalšího života.
7.1. Filozofie naší MŠ
Záměrem výchovného působení a filozofií naší školy je vytvoření mateřské školy rodinného typu. Zakládáme si na spolupráci s rodinou, předávání si dostatečných informací, pořádání společných akcí, umožnit rodičům spolupodílet se na chodu mateřské školy.
Chceme umožnit dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.
Chceme vytvářet a prohlubovat citové vazby k domovu, k blízké přírodě a napomáhat v udržování lidových tradic a zvyků.
Chceme, aby se děti naučily žít spolu ve vzájemné tolerantnosti, upřednostňovaly kvalitní mezilidské hodnoty před materiálními.
Chceme, aby v mateřské škole našly děti místo šťastného dětství, zažívaly zde pocit úspěchu, aby se zde děti i rodiče cítili spokojeně.
7.2. Záměry našeho programu
- rozvíjet osobnost dítěte s ohledem na jeho individualitu
- prohlubovat citové vazby k domovu a blízké přírodě
- udržovat lidové tradice a zvyky
- podporovat rozvoj komunikativních dovedností dětí
- snažit se o maximální informovanost rodičů, spolupráci
- dávat odbornou péči – odborné vedení, aby čas dětí prožitý v MŠ byl pro ně radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem základů do života i vzdělávání
- poskytovat pedagogickou diagnostiku, zejména u dětí s nerovnoměrným vývojem nebo se zdravotním znevýhodněním; sledovat vývoj dětí a reagovat na změny ve vývoji
- rozvíjet a podporovat mimořádné schopnosti dětí a doplnit nabídku o další aktivity
- sladit potřebu svobody a potřebu řádu – stanovit si společně s dětmi jasná pravidla
- vhodnými metodami prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporovat dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcovat radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové a ovládat další dovednosti
- v dostatečné míře uplatňovat i situační učení založené na vytváření a využívání situací, které poskytují dítěti praktické ukázky životních souvislostí
- využívat přirozených dětských myšlenek a spontánních nápadů a poskytovat dětem dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jejich vlastní plány
- dbát na vyváženost a provázanost spontánních a řízených činností v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte
- vzdělávání uskutečňovat na základě integrovaných bloků, které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích, obsah bloků by měl vycházet ze života dítěte, být pro něj smysluplný a užitečný
- dovést dítě na konci předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost, aby se naučilo chápat svět, ve kterém vyrůstá, a to na úrovni přizpůsobené věku předškolního dítěte
7.3. Metody a formy práce při osvojování kompetencí
Kompetence k učení – soustředí se na činnost, záměrně si zapamatuje, dokončí započatou práci, uplatňuje získané zkušenosti v dalších praktických dovednostech, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, pracuje dle instrukcí a pokynů, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo.
– hra (spontánní, řízená, námětová, pohybová, psychomotorická, konstruktivní, slovní apod.)
– manipulace s předměty, pozorování, zkoumání
– pozorování a vnímání přírody ve všech ročních obdobích
– práce s knihami, časopisy, encyklopediemi, tabletem
– záměrné učení se zpaměti (krátké texty, básničky, reprodukce pohádek)
Kompetence k řešení problémů – řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace řeší samostatně, náročnější s oporou dospělého; postupuje cestou pokus–omyl, hledá vhodné varianty řešení, využívá dosavadní zkušenosti, zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, chápe, že svou iniciativou a aktivitou může situaci ovlivnit.
– srovnává, počítá a třídí předměty dle daných pravidel (barvy, tvary apod.)
– řeší problémové otázky Jak?, Proč?, Co by se stalo …?
– chápe prostorové pojmy (konstruktivní stavby)
– ovládá časovou posloupnost (třídění obrázků, vyprávění)
– puzzle, pexeso, pracovní listy, hádanky, labyrinty
Komunikativní kompetence – ovládá řeč, samostatně vyjadřuje své myšlenky, vede smysluplný dialog, umí vyjádřit pocity a nálady různými prostředky (řečovými, hudebními, výtvarnými), rozlišuje některé symboly, ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní, rozšiřuje aktivní slovní zásobu, využívá knihy, encyklopedie, počítač, tablet, telefon, má povědomí o učení se cizím jazykům.
– domluví se s dospělými i s ostatními dětmi
– umí pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se, vyjádřit potřeby
– sdílí své zážitky, dojmy, emoce
– vypráví pohádku, popisuje podle obrázků, vymýšlí vlastní příběhy
Sociální a personální kompetence – samostatně se rozhoduje o svých činnostech a nese za ně odpovědnost, rozpozná nevhodné chování a umí projevit citlivost a ohleduplnost k druhým, domlouvá se a spolupracuje při společných činnostech, přijímá a uzavírá kompromisy, napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, dodržuje dohodnutá pravidla.
– společenské hry, dodržování pravidel a základních společenských návyků
– chová se slušně a ohleduplně k ostatním
– podělí se o hračku, střídá se ve vedoucí roli, zapojí se do her
– hodnotí svoje činnosti a činnosti druhých
Činnostní a občanské kompetence – své činnosti a hry plánuje, organizuje, řídí, vyhodnocuje, rozezná své slabé a silné stránky, chápe, že odpovídá za svá rozhodnutí, má smysl pro povinnost ve hře i učení, váží si práce druhých, má zájem o aktuální dění kolem, spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, dbá na osobní zdraví a bezpečí i zdraví a bezpečí druhých.
– dodržuje dohodnutá pravidla, spolupodílí se na tvorbě pravidel slušného chování
– správně manipuluje a užívá hračky, pomůcky, předměty denní potřeby
– chová se šetrně ke svému okolí, třídí odpad
– seznamuje se s tradicemi a podílí se na jejich oslavách, účastní se vystoupení spojených s aktivitami obce (vítání občánků, setkání seniorů, rozsvěcení stromku apod.)
– poznává okolí svého bydliště, instituce, účastní se exkurzí a výletů
7.4. Rámcové cíle
Cílem ŠVP je dosahování rámcových cílů prostřednictvím cílů vlastních. Záměrem je celkový rozvoj osobnosti dítěte na základě jeho možností, zájmů a prožitků.
Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
– Dostatkem informací
– Propojením informací se skutečným životem
– Hrou a prací v motivujícím prostředí
– Konkrétním, převážně kladným hodnocením
– Netradičními metodami a formami práce
Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
– Atmosférou demokracie a přátelství
– Dodržováním stanovených pravidel na třídě
– Utvářením ohleduplného a citlivého vztahu k lidem
– Poznáváním a ochranou přírody
– Pomocí druhému v nouzi
Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
– Vhodnou organizací denního režimu
– Hygienickými a stravovacími návyky
– Relaxací
– Respektováním individuálních zvláštností a potřeb
– Osvojováním základních pracovních dovedností
– Integrací dětí vyžadujících zvláštní péči
7.5. Hlavní zásady pro naši práci s dětmi
- rozvíjet osobnost dítěte
- aktivně podporovat duševní a tělesný rozvoj
- vytvářet podmínky pro osobní pohodu, zdraví, tělesnou zdatnost, pohybovou a psychickou odolnost
- poskytovat dítěti dostatek příležitostí k hře, experimentování a poznávání
- uplatňovat pedagogický přístup jako důsledné pozitivní hodnocení, předcházení negativním projevům chování a rozvíjení schopnosti sebehodnocení
- uplatňovat individuální přístup ke každému dítěti, umožňovat rozvoj jeho schopností podle jeho možností a potřeb
- respektovat vývojové zvláštnosti dítěte
- uplatňovat partnerský přístup učitelek k dětem
- spolupracovat s rodinou, sjednocovat výchovné působení rodiny a školy
8. Vzdělávací obsah
Vzdělávací obsah ŠVP „Můj barevný svět“ je rozdělen do čtyř integrovaných bloků, které vycházejí z ročních období a z přirozeného koloběhu života kolem nás. Každý blok zahrnuje dílčí témata, která jsou volně propojena a vzájemně se prolínají podle aktuálních potřeb a zájmů dětí.
I. Integrovaný blok – Barvy podzimu
Záměr:
Pozorovat a objevovat proměny v přírodě, seznamovat se s typickými znaky podzimu, s přípravami lidí a zvířat na zimu, poznávat plody podzimu, rozvíjet smyslové vnímání a řeč.
Témata:
- Co nám podzim přináší
- Ovoce a zelenina
- Bramborový týden
- Sklizeň na poli a v sadu
- Les a jeho obyvatelé
- Podzimní barvy a počasí
- Jak se zvířata chystají na zimu
- Dušičky – vzpomínka na blízké
- Dýňové tvoření
Cíle:
- rozvíjet pozorovací schopnosti a vnímání přírody
- poznávat různé druhy ovoce a zeleniny
- osvojit si pojmy „strom“, „keř“, „list“, „plod“
- chápat potřebu chránit přírodu a starat se o ni
- rozvíjet jemnou motoriku a koordinaci ruky a oka
- osvojit si základní hygienické a pracovní návyky
- rozšiřovat slovní zásobu o podzimní témata
II. Integrovaný blok – Barvy zimy
Záměr:
Seznamovat děti se zimní přírodou, tradicemi a zvyky zimního období, rozvíjet vztah k rodině, k domovu a k blízkým lidem.
Témata:
- Zima klepe na dveře
- Mikuláš, anděl a čert
- Vánoce – nejkrásnější svátky roku
- Zimní radovánky
- Zimní sporty
- Ptáci v zimě
- Ledové pokusy a pozorování sněhu
Cíle:
- vnímat změny v přírodě v zimním období
- poznávat tradice a zvyky spojené s Vánocemi
- rozvíjet sociální vztahy a prosociální chování
- učit se spolupracovat a pomáhat si
- rozvíjet představivost, tvořivost a fantazii
- upevňovat hygienické a sebeobslužné návyky
- vést děti k ohleduplnosti vůči slabším a mladším
III. Integrovaný blok – Barvy jara
Záměr:
Poznávat probouzející se přírodu, učit se vnímat krásu a rozmanitost života kolem nás, vést děti k péči o živé tvory a rostliny.
Témata:
- Vítáme jaro
- Na dvoře a na louce
- Kvetoucí zahrada
- Zvířátka se probouzejí
- Svátky jara – Velikonoce
- Den Země – ochrana přírody
- Maminka má svátek
Cíle:
- pozorovat změny v přírodě a chápat jejich příčiny
- rozvíjet zájem o přírodu a péči o ni
- rozpoznávat a pojmenovávat jarní květiny, stromy a zvířata
- vést děti k ekologickému smýšlení
- rozvíjet tvořivost při práci s přírodními materiály
- osvojit si základní znalosti o koloběhu života
- podporovat zdravý pohybový rozvoj dětí
IV. Integrovaný blok – Barvy léta
Záměr:
Rozvíjet citový vztah k přírodě, upevňovat zdravé návyky, posilovat pohybové dovednosti, vést děti k samostatnosti a zodpovědnosti.
Témata:
- Léto je tu
- Cestujeme a poznáváme svět
- U vody – bezpečnost a pravidla
- Letní sporty a hry
- Co roste na poli a v zahradě
- Loučení s mateřskou školou
Cíle:
- upevňovat základní dovednosti a znalosti získané během roku
- rozvíjet fyzickou zdatnost a pohybovou koordinaci
- učit děti samostatnosti a odpovědnosti
- upevňovat pravidla bezpečného chování
- rozvíjet pozorovací schopnosti a tvořivost
- prohlubovat přátelské vztahy mezi dětmi
- vést děti k radostnému prožívání léta
9. Evaluační systém
Evaluace v naší mateřské škole slouží k zajištění kvality výchovně-vzdělávací práce a k jejímu dalšímu rozvoji. Je součástí každodenního života školy a probíhá na všech úrovních – od činnosti jednotlivých pedagogů až po řízení celé školy.
Hodnocení má především diagnostický a zpětnovazební charakter, pomáhá nám odhalovat silné i slabé stránky naší práce a hledat vhodné cesty k jejich zlepšování. Evaluace má vést ke zkvalitňování vzdělávacího procesu, ne k hodnocení jednotlivců.
9.1. Cíle evaluace
- zjišťovat, zda jsou naplňovány cíle stanovené ve ŠVP
- sledovat efektivitu používaných metod a forem práce
- zjišťovat úroveň dosažených kompetencí dětí
- hodnotit materiální a prostorové podmínky školy
- získávat zpětnou vazbu od rodičů a zřizovatele
- vyhodnocovat spolupráci pedagogického týmu
9.2. Oblasti evaluace
- dítě – jeho rozvoj, pokroky, individuální potřeby
- pedagog – jeho práce, přístup, způsob řízení činností
- vzdělávací proces – organizace, metody, formy, klima
- prostředí školy – estetika, bezpečnost, funkčnost
- spolupráce s rodiči, zřizovatelem a dalšími institucemi
9.3. Nástroje a formy evaluace
- pedagogická diagnostika
- hospitace a sebehodnocení učitelek
- analýza portfolií dětí a výtvarných prací
- rozhovory s rodiči a dětmi
- písemné záznamy, dotazníky, ankety
- rozbory akcí školy a projektů
- evaluační archy, plánování a sebehodnocení
9.4. Kritéria hodnocení
- naplnění vzdělávacích cílů a záměrů
- pokrok dětí v jednotlivých oblastech rozvoje
- efektivita organizace dne a činností
- kvalita komunikace s rodiči a kolegy
- estetická úroveň prostředí a vybavení školy
9.5. Periodicita hodnocení
- průběžná evaluace – každodenní pozorování a hodnocení
- dílčí evaluace – po ukončení tematických bloků
- celková evaluace – na konci školního roku
- vlastní hodnocení školy – 1× za 3 roky
9.6. Způsob zpracování výsledků
Výsledky evaluace se zaznamenávají do evaluačních listů a slouží k tvorbě plánů dalšího rozvoje školy. Výstupy z hodnocení se využívají při úpravách školního vzdělávacího programu, při plánování dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků i při jednání se zřizovatelem.
Ředitelka školy zpracovává zprávu o vlastním hodnocení školy, která slouží jako podklad pro školní inspekci, zřizovatele a interní potřeby školy.
9.7. Autoevaluace pedagogů
Pedagogové průběžně hodnotí svou práci, reflektují dosažené výsledky, plánují vlastní profesní rozvoj a účast na dalším vzdělávání. Součástí autoevaluace je i vzájemná výměna zkušeností, sdílení příkladů dobré praxe a spolupráce v rámci celého týmu mateřské školy.
Závěr
Školní vzdělávací program „Můj barevný svět“ vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Respektuje specifika mateřské školy v Brnířově, její možnosti a podmínky, a především potřeby a zájmy dětí.
Cílem naší práce je, aby každé dítě odcházelo z mateřské školy se zdravým sebevědomím, s pocitem jistoty, s radostí z poznávání a s chutí učit se dál.
Č.j. MŠ/46/24
Platnost dokumentu od: 01.09.2024
Zpracovala: Lenka Škrabálková